ליסינג

ליסינג היא שיטת מימון להחכרה של ציוד, המוכרת לציבור הרחב בעיקר בזכות עסקאות בתחום הרכב, קרי: הענקת רכב צמוד לעובדים שכירים בחברות וארגונים. כיום נפוץ הליסינג גם בקרב הציבור רחב, אם כי במודל עסקי שונה.

בתחום הרכב, קיימים שני סוגים ליסינג: מימוני ותפעולי. בליסינג מימוני הלקוח מקבל רכב ומשלם עליו במשך תקופה שסוכמה מראש, כשכל שאר ההוצאות – תחזוקה, טסט, ביטוח ועוד – חלות גם הן עליו. בעסקה כזו נהוג לשלם עד 30% ממחיר הרכב בהתחלה והשאר בתשלומים חודשיים קבועים.

בליסינג תפעולי, לעומת זאת, הלקוח מקבל רכב חדש והתשלום עליו מכסה גם הוצאות תחזוקה, אגרות ועוד. הלקוח מקבל "פטור" מכל עיסוק בכל אלה – ומשלם על כך כמובן פרמיה במחיר. סוג כזה של עסקה נפוץ מאוד במגזר העסקי, הפרטי והממשלתי, במתן רכב צמוד כהטבה לעובדים. 

ליסינג תפעולי

ליסינג תפעולי פירושו החכרת רכב בתשלום חודשי למשך תקופה קצובה, שנקבעה מראש. עסקה זו נפוצה במיוחד במקומות העבודה, כשארגונים וחברות מעמידים לרשות עובדיהם רכב צמוד, הידוע גם בכינויו "רכב חברה". רכב זה רשום על שמה של חברת הליסינג והיא זו שאחראית לתחזוקתו השוטפת, כולל תיקונים, ביטוח, שירותי גרירה, טסט שנתי והעמדת רכב חלופי במקרה של בעיה ברכב.

בתום תקופת החכירה, שנמשכת בדרך כלל שלוש שנים, יכול המעסיק לבחור בין שלוש אפשרויות:

- לרכוש את הרכב באמצעות תשלום יתרת התשלום.

- להחזיר את הרכב לחברת הליסינג ולקבל זיכוי על יתרת התשלום שנותרה עליו.

- לבצע עסקת טרייד-אין על הרכב ולהתחיל עסקת ליסינג תפעולי חדשה, עם רכב חדש.

במסגרת עסקת ליסינג תפעולי קיימות מגבלות מסוימות, כגון מכסת קילומטראז' שנתית, שחריגה ממנה תחייב את המעסיק בתשלום, שעלול להיות מגולגל על העובד. גם שימוש באופן לא הוגן או תקין עלול לעלות בקנס למשתמש או לחברה שחכרה בשבילו את הרכב.

בישראל ניתן כיום לחכור כמעט כל את כל סוגי המכוניות, החל ממשפחתיות ועבור לוואן, רכבי מנהלים ואפילו דגמים מסוימים של מכוניות ספורט.

הליסינג התפעולי אמנם יקר יותר מהליסינג המימוני, אבל יתרונותיו ברורים. החברה החוכרת מקבלת פתרון מצוין לטיפול שוטף בצי הרכב שלה – ויכולה להיות רגועה ובטוחה כי חברת הליסינג תטפל ברכבים "כאילו הם שלה"... הם אכן שלה, במקרה זה.

כמו כן, לעסקת ליסינג תפעולי יתרונות מיסוי לחברה, שכן היא נחשבת כהוצאה מוכרת. בנוסף לכך, אם החברה מחליטה לרכוש את כלי הרכב בתום תקופת ההחכרה היא תהנה מפריסת תשלומים נוחה, שכן חודשי ההחכרה משוקללים בסכום הקנייה, ולעתים אף מתווספת הנחה על מחיר המחירון של הרכב.

הליסינג התפעולי משתלם גם לעובד, שמקבל רכב חדש צמוד, בלי כאב הראש של התחזוקה והטיפולים השוטפים. בנוסף לכך מקבל גם העובד, עצמאי או שכיר, הטבות מס בגין ליסינג תפעולי.

ליסינג מימוני

שיטה להחכרת רכב מחברת ליסינג, הנפוצה במיוחד אצל לקוחות פרטיים ועובדים עצמאים. בניגוד לליסינג התפעולי, שמשווק ללקוח עם תחזוקה של הרכב והניירת הכרוכה בו, בליסינג מימוני הלקוח רוכש את הרכב נטו. כלומר, משלם מקדמה של כ-30% מערך הרכב בתחילת הדרך ומשלים את השאר בתשלומים חודשיים.

בסיום תקופת הליסינג יכול הלקוח לרכוש את הרכב על ידי תשלום יתרת החשבון, או לעבור באמצעות טרייד-אין לתשלום על רכב חדש. מדובר בשיטה מתאימה למי שלא יכול להעמיד את סכום הכסף הדרוש לרכישת מכונית, ולא רוצה או לא יכול לקחת הלוואה. לקוחות רבים מנסים להימנע לקחת הלוואות מהבנק, מחשש לפגיעה במסגרות האשראי. 

אל תשכחו: לפני שחותמים על עסקת ליסינג מימוני חייבים להתעכב על מפרט הרכב, כדי להימנע מהפתעות. בדקו האם כלולה בחוזה עסקת המגבילה קילומטראז', שעלולה לייקר את השימוש ברכב. בדקו גם באיזה תנאים ניתן לבטל את העסקה והאם יש קנסות על יציאה מהחוזה.

לא מיותר לבדוק גם האם החוזה מחייב אתכם לעשות שימוש בנותני שירותים מסוימים. חברות הליסינג המימוני מגבילות את לקוחותיהם לא פעם בתחומים אלה, ובוחרות בשבילם סוכן ביטוח, מוסך ועוד. לא תמיד הבחירה משתלמת גם לכם. חשוב לוודא כי אין בחוזה ענישה מחמירה על כל חריגה מההסכם, כמו החזרת תשלום על ידי הבנק או תשלום על דו"חות חנייה וכבישי אגרה.

חזרה למילון מונחים
חשוב לדעת:

*המידע באדיבות max. *אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.