העוקץ הפיננסי בקרב קשישים תופס תאוצה
כל קשיש חמישי בישראל נופל קורבן להונאה צרכנית, שעלותה למשק מגיעה לחצי מיליארד ש"ח. מומחי מניעת הונאות ב-MAX מספרים על ההונאות השכיחות וכיצד אפשר להישמר מפניהן באמצעות אימוץ מספר טיפים פשוטים
לפחות 20% מבני הגיל השלישי בישראל נפלו קורבן להונאה צרכנית בשנה האחרונה, כך עולה מדו"ח שפורסם במאי 2023 מטעם הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן. עוד עולה מהדו"ח כי קשישים מעל גיל 70 מפסידים פי 5 יותר כסף משאר האוכלוסייה עקב עוקץ פיננסי, ועוקץ הפיננסי גרם לנזק של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה. שמואל קהן ורועי אדרי, מנהלי תחום חקירת הונאות וסליקה ב-MAX מספרים כי הונאות בקרב הגיל השלישי קורות בגלל "האותיות הקטנות" וגם עקב תמימות ואדיבות יתר של אוכלוסייה זו. מהי ההונאה וכיצד נדע לזהותה ולהישמר ממנה?
הונאות OTP
"בעבר העוקץ לקשישים היה מכוון לשידול לקניית מתנות שאין בהן צורך. עוקץ מסוג זה נאמד במיליוני שקלים" מספר שמואל קהן, מנהל מחלקת מניעת הונאות ב- MAX כיום, לאחר פעולות אכיפה ממוקדות הנושא דעך אך במקומו עלה תחום הונאות אחר: הונאות פיננסיות. במסגרת הונאה זו מנצלים הנוכלים נקודת חולשה בדמות ה: OTP- one time password. מדובר בקוד שמגיע לנייד או למייל כחלק משלב אימות של פעולות רגישות כדוגמת רישום לארנקי תשלום, כניסה לחשבונות בנק וביצוע פעולות וכו'.
לאחרונה התפרסם כי בעולם קיימת גם מגמת 'סיוע' לאנשים, בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת, לביצוע פעולות מרחוק בחשבון שלהם. הדבר נעשה ע"י RAT (Remote Access Tool)התקנת תכנת השתלטות מרחוק על המחשב של הקורבן וביצוע בעבורו פעולות שהוא מתקשה לעשות כמו רישום לשירות, הוצאת תדפיס וכו' . על הדרך הנוכל משתלט על החשבון ומתחיל לבצע פעולות בעצמו. בהתחלה יהיה מדובר בסכומים קטנים ולאחר מכן סכומים גבוהים יותר- עוקץ שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.
ספרו לנו על מקרה בו חשפתם פרשת עוקץ
"בשנת 2021 מצאנו בית עסק שהשתמש בשירות הסליקה של MAX שביצע עוקץ נגד קשישים. אנחנו אגרסיביים בנקודה הזו. פנינו להליכים משפטיים ולביהמ"ש", מספר רועי אדרי, מנהל תחום חקירת הונאות ב- MAX. בעקבות אירוע זה ורצף אירועים דומים בחברות אשראי אחרות, פרסם בנק ישראל נייר עמדה מטעמו ומטעם היועמ"ש בנושא החשיבות של הגדלת חופש הפעולה של חברות האשראי להילחם בתופעה הזו. המניע של חברות האשראי הוא לפעול במטרה להגן על הצרכן, ובוודאי כשמדובר בצרכנים בני הגיל השלישי".
מה הטיפים שלכם כדי שדברים כאלו לא ייקרו לנו או להורים?
1. אין למסור את כרטיס האשראי ו/או הקוד הסודי בשום מקרה לאף גורם
OTP או קודים יש להזין רק במקום המיועד לכך באתר בית העסק, לאחר שבדקתם כי הסכום ושם בית העסק זהים ומתאימים לעסקה אותה התכוונתם לבצע. אם מתקבלת הודעה נוספת שסותרת את ההודעה הראשונית שנשלחה מאת חברת האשראי - אין למסור ו / להמשיך בתהליך. יש לבדוק מה בדיוק מופיע בהודעה שמתקבלת מחברת האשראי – האם שם בית העסק זהה, והאם סכום העסקה זהה לזו שמבקשים מכם לבצע. אם אין התאמה, אין להמשיך בתהליך ואין למסור את הפרטים.
2. "אין מתנות חינם"
אם סכום העסקה אטרקטיבי מידי, ביחס למקובל בשוק, ייתכן מאוד שמדובר בהונאה. רצוי תמיד להיכנס באופן יזום לאתר בית העסק מלינק שנמצא במנוע חיפוש כדוגמת גוגל, ולבצע משם את העסקה. אם מדובר באתר לא מוכר, רצוי לבצע חיפוש במנוע חיפוש ולבדוק האם יש חוות דעת חיוביות ושליליות על בית העסק שמציע את המוצר, לבדוק ממתי בית העסק קיים בשוק וכדו'. אם קיים מס' טלפון, רצוי לבדוק בתוכנת TRUECALLER האם קיימת אינדיקציה שלילית לגביו, למשל האם מופיע שמדובר בהונאה/גניבה/SCAME וכדו'.
3. אין לענות או להגיב להודעות חוב
יש לפנות באופן יזום לגוף, שממנו התקבלה, לכאורה, הודעת החוב. אין למסור פרטים לשום גורם בהתכתבות, ואין לעדכן פרטים רגישים, כדוגמת אמצעי התשלום במענה ללינק שנשלח.
במקרה של חשד יש לפנות באופן יזום למוקד שירות הלקוחות של חברת האשראי לצורך בירור הנושא, ולבדוק עימה האם ההודעה הנוספת שהתקבלה היא אכן מטעם חברת האשראי או הנוכל. במקרה של חשד יש לפנות באופן יזום (לא במענה ללינק/מייל/התקשרות טלפונית) למוקד שירות הלקוחות של הגוף הרלוונטי לצורך בירור הנושא.
4. כדאי להכיר: שירות התראת עסקה בכרטיס האשראי
שירות הרשאת ביצוע עסקאות הוא שירות ללא עלות ש-MAX מציעים במטרה להתריע על עסקות שמתבצעות בכרטיס האשראי שלכם. במסגרת הישרות תוכלו להגדיר בעצמכם אילו עסקאות תהיו מעוניינים לאפשר ואילו . למשל הגדרת חסימה של עסקאות טלפוניות/ עסקאות אונליין בארץ או בחו"ל. ניתן לכבות ולהדליק את החסימה באופן עצמאי בכל עת. מאוד ידידותי ופשוט לשימוש. את השירות תמצאו באתר ובאפליקציית MAX
5. לא מבצעים פעולה תוך פזיזות
אם מישהו דוחק בכם לבצע פעולה כלשהיא בדחיפות קודם כל עצרו הכל. ייתכן מאוד שמדובר בנוכל שכל מטרתו להלחיץ אתכם ובכך להוציא מכם נתונים שאסור להעביר. במקרה כזה פנו עצמאית לחברת האשראי ובדקו האם חיפשו אתכם.
עם הפנים קדימה- מה עושים ב- MAX כדי להעלות מודעות לנושא?
"אנחנו נפגשים עם יזמים וחברות סטארט-אפ שמנסות לבנות מוצרים ושירותים שנועדו למנוע הונאות קשישים.
כמו כן, נמשיך להעלות את המודעות לנושא החשוב הזה באמצעות כתבות, פרסום ברשתות החברתיות (מזמינים אתכם לראות פעילויות שביצענו באינסטגרם של MAX) וכן שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים ועמותות במטרה להעלות את המודעות לדפוסי ההונאה השונים ולתת כלים המדריכים כיצד נכון ובטוח להתנהל עם כרטיסי אשראי.
בקרוב נעלה עם מערכת חיתום בתי עסק מתקדמת שתאפשר לבצע סינונים אוטומטיים על בסיס מודלים מתקדמים, על מנת לצמצם למינימום כניסת נוכלים ומחוללי הונאה ל-MAX שכל מטרתם לפגוע באוכלוסיית הקשישים".
לסיכום, עולם ההונאות וגניבות הכרטיס הולך ומשתכלל במהירות מסחררת. אנחנו מזמינים אתכם לקרוא תוכן נוסף בנושא אבטחת מידע שיסייע לכם ולנו לשמור על הכסף שלכם.